אסופת צילומי חרקים

חיפוש לפי שם מדעי

חלוקה לפי מזיקים

חלוקה לפי נושא

בחר קטגוריה

Papilio demoleus

זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן
Chequered swallowtail, lime swallowtail

Papilio demoleus

זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן
Chequered swallowtail, lime swallowtail

הבוגר מתאפיין בכנפיים בגוון שחור ועליו רצועת כתמים צהובים לא סדירים ועל הכנף התחתונה נקודה אדומה סגלגלה שמעליה קשט כחולה. מיפתח הכנפיים של הבוגר נע מ- 80 עד 100 מ"מ. הבוגרים חסרים את הזנב בכנף האחורית האופייני למשפחה זו. מין פולש הנחשב למזיק חקלאי חשוב במטעים של מיני הדרים שונים.

מידע נוסף

זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן (שם מדעי: Papilio demoleus Linnaeus, 1758) מתאפיין בבוגר בעל כנפיים בגוון שחור ועליו רצועת כתמים צהובים לא סדירים. בכנף התחתונה נקודה אדומה סגלגלה ומעליה קשט כחולה. הבוגרים חסרים את הזנב בכנף האחורית האופיינית למשפחה זו. מיפתח הכנפיים של הבוגר נע מ- 80 עד 100 מ"מ.

פעילות והתנהגות

במקור אזור תפוצת זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן אוסטרליה ואסיה באזורים טרופיים וסובטרופיים של דרום אסיה ומשם פלש למקומות חדשים והיום נמצא גם באמריקה ובאירופה. היום זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן הוא המין הנפוץ ביותר בעולם במשפחה זו ונחשב לפולש מוצלח בגלל יכולתו לנצל משאבים חדשים ובהם גם עליה ביתי גידול פתוחים בשטחים חקלאיים ובאזורים עירוניים המתהווים מפעילות האדם. באזורנו הגיע המין לדרום מזרח טורקיה ומזרח סוריה כבר לפני כ- 15 שנה מאזור נהרות החידקל והפרת בעיראק, משם המשיך בהתקדמותו מערבה בעקביות והופיע בחופי הים התיכון בטורקיה, סוריה ולבנון בסביבות שנת 2018. מישראל תואר לראשונה בשנת 2021. התמונות כאן צולמו בסוף ספטמבר 2023 בקרבת מטעי ההדרים הצמודים לחוף דוגה שבצפון הכינרת בו נצפו בוגרים רבים מעופפים. הבוגרים בעלי זמן חיים קצר, הזכר חי 4 ימים והנקבה כשבוע ימים בלבד. הנקבה מטילה ביצה בודדת כל פעם על גבי העלה. מחזור חיים נע בין 26 יום ל- 59 ימים בתלות בטמפרטורה. הבוגר ניזון על צוף פרחים. הזחלים ניזונים בדרך כלל על העלים של עצי הדרים אבל גם על צמחים ממשפחת פיגמיים כאשר קיימת שונות בהעדפה בין 6 תתי המינים לצמחים פונדקאים. בארבעת שלבי ההתפתחות הראשונים הזחל בעל כתמים רוחביים-לבנים רחבים על רקע שחור, המעניקים לזחלים דפוס הסוואה המדמה לשלשת של ציפורים, דגם המשתנה בהדרגה בשלבי ההתפתחות הבאים מגוונים צהבהבים-כתומים לירוק. הזחלים בעלי בלוטה מזכירה בצורתה "קרניים" (osmeterium) בגוון צהוב בבסיסה המשתנה בקרניים לכתום. הגלמים מחוברים לגבעולים העבים יותר של הצמח המארח, או למקלות וסלעים סמוכים ואורכם כ-30 מ"מ. זָנָב סְנוּנִית הַלִּימוֹן נחשב למזיק חקלאי חשוב במטעים של מיני הדרים שונים במדינות רבות ובהן הודו, פקיסטן, עיראק והמזרח התיכון. בסין בה הוא יכול לקיים 5 דורות בשנה המין נחשב למזיק חשוב היות והזחלים יכולים לפגוע קשה בעצים צעירים ולהרוס מטעים צעירים.

Brephidium exilis

כַּחְלִילוֹן אָמֵרִיקָנִי
Western pygmy blue

Brephidium exilis

כַּחְלִילוֹן אָמֵרִיקָנִי
Western pygmy blue

הבוגר מתאפיין במעוף איטי וקרוב לקרקע. גוון הכנפיים הפנימי של הנקבה חום-נחושת בעוד שהזכר בעל כנפים בגוון חום-נחושת וכחלחל בבסיסן. לשני הזוויגים אין זנבות בכנפיים. המין הוא בין פרפרי היום הקטנים בעולם, מיפתח הכנפיים של הבוגר נע מ- 10 עד 20 מ"מ. מין פולש בישראל.

מידע נוסף

כַּחְלִילוֹן אָמֵרִיקָנִי (שם מדעי: Brephidium exilis Boisduval, 1852) מתאפיין בבוגרים בעלי מעוף איטי וקרוב לקרקע. במנוחה כשהכנפיים סגורות שני הזוויגים דומים למעט הבדל בגודלם, הנקבות עשויות להיות גדולות עד פי שניים מהזכרים. הזוויגים בעלי מופע שונה כשהכנפיים פתוחות. בציידן הפנימי כנפי הנקבה בגוון חום-נחושת בעוד שבזכר הכנפיים בגוון חום-נחושת וכחלחל בבסיסן. השוליים לרוב לבנים, ושורה של כתמים שחורים בשוליים החיצוניים. לשני הזוויגים אין זנבות בכנפיים. המין הוא בין פרפרי היום הקטנים בעולם ומיפתח הכנפיים של הבוגר נע מ- 10 עד 20 מ"מ.

פעילות והתנהגות

אזור התפוצה המקורי של כַּחְלִילוֹן אָמֵרִיקָנִי הוא בדרום מערב ארצות הברית מקליפורניה מזרחה למערב טקסס, וממקסיקו ועד ונצואלה. המין פלש להוואי ופלורידה ולאיים הקריביים ובשנת 1999 דווח לראשונה כמין פולש מאיחוד האמירויות הערביות. מאז המין התבסס גם בחריין, מזרח ערב הסעודית ולאורך חוף המפרץ הפרסי עד כווית. מישראל דווח על המין לראשונה בשנת 2021, על ידי יובל עברון, מאזור מלונות ים המלח בעין בוקק, מקום בו גם צולמו בחודש אוקטובר 2023 התמונות המופיעות כאן. תקופה זמן של מעל לשנתיים המעידה כי המין התבסס גם בישראל. מערכים כי המין הגיע לישראל עם ססוביום רגלני (Sesuvium portulacastrum) צמח תרבותי שיובא לארץ ומהווה פונדקאי שלו (מצורפת תמונה). כַּחְלִילוֹן אָמֵרִיקָנִי מאכלס שטחים פתוחים, אזורים צחיחים למחצה, ומלחות המאופיינים באדמות אלקליות. קרקעות בעלות ערכי חומציות הגבוהים מ- 7.3 אחוז הנגרמים מנוכחות של מלחים אלקליים (כדוגמת NaOH, KOH) בהן. ססוביום רגלני וכן צמחי מדבר אחרים ובהם מינים של עוכם ומַלּוּחַ העמידים לתנאי גידול הקשים אילו ולמליחות גבוהה מהווים פונדקאים למין זה. בקיץ נדרשים למין כ-21 ימים להשלים מחזור של דור והוא איננו עובר תרדמת חורף.

Cacyreus marshalli

כַּחְלוֹן הַפֵּלַרְגּוֹן
Geranium bronze

Cacyreus marshalli

כַּחְלוֹן הַפֵּלַרְגּוֹן
Geranium bronze

הבוגר מתאפיין בכנפיים קדמיות בעלות גוון מחום-ברונזה וכנפיים אחוריות בעלות גוון חום-אפור ועליהן דגם פסים חומים כהים התחומים בפסים לבנים. גוון הכנפיים הפנימי בשני הזוויגים חום עם שוליים בעלי נקודות לבנים. מיפתח הכנפיים של הבוגר נע מ- 15 עד 27 מ"מ. מין פולש המזיק לצמחי הגרניון והפלרגוניום.

מידע נוסף

כַּחְלוֹן הַפֵּלַרְגּוֹן (שם מדעי: Cacyreus marshalli Butler, 1898) מתאפיין בכנפיים קדמיות בעלות גוון מחום-ברונזה וכנפיים אחוריות בעלות גוון חום-אפור ועליהן דגם פסים חומים כהים התחומים בפסים לבנים. הזכרים דומים לנקבות בדגם הכנפיים. גוון הכנפיים הפנימי בשני הזוויגים חום עם שוליים בעלי נקודות לבנות. מיפתח הכנפיים של הנקבה נע מ- 18 עד 27 מ"מ כשנקבות מעט גדולות מהזכרים להם יש מפתח כנפיים מ- 15 עד 23 מ"מ.

פעילות והתנהגות

כַּחְלוֹן הַפֵּלַרְגּוֹן הוא מין דרום אפריקאי הנמצא במוזמביק, בוצוואנה ודרום אפריקה. המין הוא מין פולש שחדר לראשונה לאיים הבלריים ומשם בסוף המאה ה- 20 לדרום ומרכז אירופה כולל בריטניה, מאלטה, שוויצריה, אוקרינה. הוא נמצא גם בצפון אפריקה ממרוקו, אלג'יר ומצרים. בישראל נצפה לראשונה בירושלים  בשנת 2019. משארים כי היצוא של הפרחים המאכסנים מדרום אפריקה כשהזחלים והביצים מוסתרים בתוכם אפשר את חדירתו לכל המדינות. תמונות אילו צולמו בירושלים ובשוהם שם התפתח על שיחי הגרניום בגינתי והשמיד את כולם. כַּחְלוֹן הַפֵּלַרְגּוֹן נמצא על רשימות המינים בסגר של אירופה והמזרח התיכון (EPPO A2 list). המין מתפתח על צמחי הגֵּרַנְיוֹן (Geraniums) והפֵּלַרְגּוֹנְיוּם (Pelargonium), שניהם סוגים של צמחי נוי המשתייכים למשפחת גרניים. הזחלים הצעירים חודרים לניצנים של הפרחים וניזונים על רקמת הפרחים. רק בשלב הזחל השלישי הם עוברים מהפרחים להתפתח בתוך הענפיים. רוב הזחלים מתפתחים בתוך ענפי השיח ואוכלים את כל תוכנם אבל חלקם ניזונים על העלים. בגידול של הזחלים שאספתי בבתי הם ניזונו בעיקר על העלים הבוגרים המתייבשים של הגרניון כפי שניתן לראות בתמונות. בטמפרטורה מיטבית של 20 מעלות צלסיוס הזחלים מתגלמים לאחר 30 ימים. שלב הגולם עורך כ- 17 יום. בטמפרטורות נמוכות יותר המחזור חיים מתארך אבל מעריכים כי הם לא שורדים את חורף אירופי הקר והם לא מסוגלים להיכנס לתרדמת חורף (diapause). מחזור החיים בדרום אפריקה עורך כ- 46 יום.

Nezara viridula

תְּרִיסִית יְרֻקָּה
Southern Green Shield-bug, Stink-bug

Nezara viridula

תְּרִיסִית יְרֻקָּה
Southern Green Shield-bug, Stink-bug

הבוגר בעל גוף קמור ובעל מספר מופעים בדרך כלל בעל גוון ירוק מבהיק. בשתי פינות בסיס המגנית 2 נקודות כהות וביניהם 3 עד 4 נקודות לבנות. ממברנת הכנפיים הקדמיות שקופה ודרכה רואים את הבטן הירוקה. אורך גוף הבוגר נע מ-11 עד 16 מ"מ. מין פולש הנחשב למזיק חשוב בחקלאות.

מידע נוסף

המין תְּרִיסִית יְרֻקָּה (שם מדעי: Nezara viridula Linnaeus, 1758) מתאפיין בגוף קמור ובדרך כלל בעל גוון ירוק מבהיק. הבוגרים בעלי 3 מופעים שונים: האחד ירוק על פני כל הגוף (N. viridula f. smaragdula), השני מתאפיין בשוליים בגוון כרם הרחבים במיוחד בקדמת הראש והחלק הקדמי של פרק החזה הראשון (N. viridula f. torquata). קיים גם מופע נדיר שלישי בו הבוגר הוא בעל גוון כתום או צהוב. העיניים בדרך כלל בהירות בגוון ורדרד אדמדם ובצמוד לכל עין עינת קטנה אחת. בשתי פינות בסיס המגנית 2 נקודות כהות וביניהם 3 עד 4 נקודות לבנות. ממברנת הכנפיים הקדמיות שקופה ודרכה רואים את הבטן הירוקה. המין יכול לשנות את גוון גופו מגוונים של ירוק בקיץ לחום בסתיו. אורך גוף הבוגר נע מ-11 עד 16 מ"מ והנקבות גדולות מהזכרים.

פעילות והתנהגות

הערכה היא כי תפוצתו המקורית של המין תְּרִיסִית יְרֻקָּה היא אפריקאית (אתיופיה) ומשם הוא התפשט לכל העולם והיום מצוי באירופה, אוסטרליה אמריקה ואפריקה בין קווי הרוחב 45 צפון ו- 45 דרום. המין פלש לאזורים השונים בעולם בתוך מוצרים חקלאים מיובאים. הוא ניזון על מגוון מיני צמחים גדול ובכך מהווים מזיק לצמחי תרבות שונים הן לפרי והן לעלווה. המין נחשב מזיק לגידולים שונים ובהם תפוחי אדמה, כותנה, אפונה, שעועית, סויה, ופרחי נוי. באזורים קרים הבוגרים חורפים במקומות מסתור מוגנים כמבנים. הנקבות הבוגרות חורפות במסתור ומיד עם עליית הטמפרטורות הן מטילות ביצים. הנקבה מטילה את הביצים בקבוצות של 15 - 130 ביצים בצדו התחתון של העלה. הזחל בעל 5 דרגות התפתחות ובכל שלב בעל דגם שונה של צבעים: שלב הראשון של הזחל חום או שחור-חום עם דגמים שחורים ובשלב האחרון ירוק עם דגם שחור או שילוב של דגם שחור וצהוב. זמן התפתחות כול אחד משלבי הזחל הוא כשבוע ומחזור החיים נמשך כ- 35 יום. המין מקיים עד 4 דורות בשנה. תְּרִיסִית יְרֻקָּה מפרישה חומר בעל ריח דוחה כהגנה נגד טורפים. מספר אויבים טפיליים פוגעים בפשפש. האחת היא צרעה טפילית בשם סקליון התריסית (Trisolcus basalis) אשר מטילה את ביצה בביצי התריסית הירוקה והזחלים ניזונים על הביצים והשני הוא זבוב טפיל (Trichopoda pennipes) אשר מטיל את הביצים על הבוגר והזחלים. שני המינים הטפיליים משמשים במלחמה ביולוגית כנגד מזיק זה בחקלאות.

Oxycarenus hyalinipennis

פַּנְדּוּר הַכֻּתְנָה
Cotton seed bug

Oxycarenus hyalinipennis

פַּנְדּוּר הַכֻּתְנָה
Cotton seed bug

הבוגר בעל דגם צבע גוף שחור וכנפיים שקופות. המחושים שחורים חומים כשהפרק השני בדרך כלל צהוב חיוור. אורך הגוף נע בין 3.5 ל- 5 מ"מ. הזכרים קטנים ואורכם עד 4 מ"מ והנקבות עד 5 מ"מ. הנימפות בעלות גוון חום אדמדם. מין פולש המדווח כמזיק לצמחים ממשפחת החלמיתיים ועצי פרי.

מידע נוסף

פַּנְדּוּר הַכֻּתְנָה (שם מדעי: Oxycarenus hyalinipennis A. Costa, 1843) הוא מין פולש המדווח כמזיק שדה לגידולי כותנה. הבוגר בעל דגם צבע גוף שחור וכנפיים שקופות. המחושים שחורים חומים כשהפרק השני בדרך כלל צהוב חיוור. אורך הגוף נע בין 3.5 ל- 5 מ"מ. הזכרים קטנים ואורכם עד 4 מ"מ והנקבות עד 5 מ"מ. בצד התחתון של הירך ברגלים הקדמיות מספר שיניים בהם 2 גדולות. הנימפות בעלות גוון חום אדמדם.

פעילות והתנהגות

תפוצת פַּנְדּוּר הַכֻּתְנָה המקורית היא מאזור הים התיכון וחוף אפריקה והיום הוא בעל תפוצה באירופה, מרכז ודרום אמריקה, האיים הקריביים, אפריקה ואסיה. הנקבה מטילה 20 עד 25 ביצים בקבוצות או בבודדים מהם בוקעות הנימפות אשר נוטות להתקבץ. מחזור החיים אורך כ- 20 יום. המין מקיים בין 3 ל- 4 מחזורי חיים בשנה וכשמקורות המזון מצטמצמים הבוגרים מתקבצים ועוברים את החורף בתרדמה במקומות מסתור כגבעולים חלולים. המין נחשב למזיק שדה הניזון על זרעים, ועלווה של צמחים ממשפחת החלמיתיים במיוחד על צמחי כותנה ובמיה. ניתן למצוא נגיעות במזיק גם על עצי מטע כדוגמת אבוקדו, פקאנים, תמרים, אפרסמון, אפרסקים ותאנים. המין נחשב למזיק חשוב ויכול לגרום לאובדן של עד 15% ממשקל יבול הכותנה ולפגיעה ביכולת הנביטה של הזרעים. לפעמים יכולה להיות פגיעה גם לכותנה באחסון. בעצי פרי נגרם נזק לפירות בנקודות בהם ניזון המזיק וגם עקב הפרשות של צואה או חדירת רוק המכיל רעלניים.

Coptotermes formosanus

טֶרְמִיט פּוֹרְמוֹזִי
Formosan subterranean termite

Coptotermes formosanus

טֶרְמִיט פּוֹרְמוֹזִי
Formosan subterranean termite

החילים בעלי ראש אובלי, המתעכל והופך צר יותר הקרבת הלסתות, בגוון כתום-חום. הלסתות ללא שיניים בעלות קימור פנימה דמוי מגל. אורך גוף החיילים והפועלים נע מ- 4 עד 5 מ"מ. מין זה פלש לישראל בסביבות אמצע שנות העשרה של המאה ה- 21. נכון להיום המין נימצא רק בתחום העיר פתח תקווה.

מידע נוסף

טֶרְמִיט פּוֹרְמוֹזִי (שם מדעי: Coptotermes formosanus Shiraki, 1909) מתאפיין בחיילים בעלי ראש אובלי, המתעכל והופך צר יותר הקרבת הלסתות, בגוון כתום-חום. הלסתות ללא שיניים בעלות קימור פנימה דמוי מגל. אורך גוף החיילים והפועלים נע מ- 4 עד 5 מ"מ. המתרבים המשניים בעלי גוף חום. הקן יכול להכיל עד למיליון פרטים. קן גדל במשך 5 עד 7 שנים לפני שמופיע מעוף הכלולות הראשון.

פעילות והתנהגות

מין זה נחשב לאחד המינים הפלשים הבעייתיים בעולם וחדר לישראל בסביבות אמצע שנות העשרה של המאה ה- 21. רדיוס איסוף המזון של הפועלים דרך תעלות תת-קרקעיות מגיע עד 100 מ'. נכון להיום המין נימצא רק בתחום העיר פתח תקווה. למרות שמין זה בעל קן פעיל בתת- הקרקע, קינים יכולים להתבסס גם בתוך מבנים ללא קשר לקרקע.

Cryptotermes brevis

טֶרְמִיט קָרִיבִּי
West Indian drywood termite

Cryptotermes brevis

טֶרְמִיט קָרִיבִּי
West Indian drywood termite

החיילים בעלי ראש מגושם ובעל קמטים בעל גוון שחור חום ולסתות קצרות. האוכפית שווה או גדולה ברוחבה מרוחב קופסת הראש. אורך גוף החיילים 4 עד 5 מ"מ. הפרטים המתרבים בעלי גוף חום. הכנפיים שקופות ועליהן 3 עד 4 עורקים כהים בולטים בשפה הקדמית. מין זה פלש למדינות רבות ובתחילת שנות ה-2000 גם לישראל.

מידע נוסף

טֶרְמִיט קָרִיבִּי (שם מדעי: Cryptotermes brevis Walker, 1853) מתאפיין בחיילים בעלי ראש מגושם ובעל קמטים בעל גוון שחור חום ולסתות קצרות. האוכפית שווה או גדולה ברוחבה מרוחב קופסת הראש. אורך גוף החיילים 4 עד 5 מ"מ. הפרטים המתרבים בעלי גוף חום. הכנפיים שקופות ועליהן 3 עד 4 עורקים כהים בולטים בשפה הקדמית. המין נחשב למזיק חשוב באזורים הטרופיים והסובטרופיים בעולם פרט לאסיה. הוא תואר לראשונה בג'מייקה ובהמשך גם מאיים קרביים נוספים ומכאן מקור שמו. המין אנדמי לאזור חוף האוקיינוס הפסיפי המדברי של פרו וצפון צילה בו כמעט ולא יורד גשם. היום תפוצתו התרחבה לאורך החוף המזרחי של צפון אמריקה בעיקר בפלורידה ובאיים כמו הוואי פורטוריקו ואחרים. מין זה פלש למדינות רבות יותר מכל מין אחר ואפילו התגלה באזורים חריגים ונדירים להמצאות טרמיטים כעיר בוגוטה, קולומביה בגובה של 2600 מי ובאַנְקוֹרֵגּ', אלסקה. בישראל ראיתי את המין בבדיקה שנערכה באוגוסט 2020 בדירה בבניין רב קומות בתל אביב בה נמצאה הנגיעות בין שכבות ריצפת פרקט עץ שיובא מארה"ב. הנגיעות התגלתה בעקבות מעוף כלולות שהתרחש בתוך הדירה. בבדיקה זוהו כול הכתות כולל ביצים שהוטלו בקן.

פעילות והתנהגות

במקומות להם פלש מין זה הוא נמצא פעיל רק במבנים ולא באזורים פתוחים והקן התפתח ונדד בתוך עץ מועבד בלבד. להישרדותו המין איננו נזקק למקור מים חיצוני ומקבל את כול הנדרש ממים הקשורים לעץ בלבד. בדרך כלל מעופי הכלולות הם בחודשים אפריל עד יוני לפני העונה הגשומה אבל ניתן לראות מעופי כלולות כל השנה. לאחר המעוף זוג שהתחבר בונה תא ראשוני בסדקים בעץ ומתחיל בבניית הקן. לאחר שנתיים או שלוש מתחילים להופיע בקן חיילים ופרטים מתרבים מכונפים לא מופיעים בקן אלא רק בבגרותו לאחר כ- 5 שנים. הערכה היא שקן כזה מתקיים לפחות במשך 10 שנים או עד העלמות מקור המזון שלו.

חיפוש     

חיפוש לפי שם מדעי

חיפוש פופלרי

חרקים נפוצים